Alla inlägg under september 2009

Av jenny - 30 september 2009 14:28

Inför söndagens rök-stopp har idag införskaffats:

       Plåster, tugg & sugtabletter...

Jag stod även & höll i den här:    Rubriks kub.....


Men en annan tanke som slog mig är även att sticka/virka, då håller man ju också fingrarna igång liksom.....   


Ja, vi får se vad det blir, har iaf rotat reda på block & pennor så jag kan klottra när jag pratar i telefonen =)


Nu bär det av mot ett rökfritt liv & jag längtar faktiskt, det SKA gå denna gång!

Jag är värd det =)

Av jenny - 30 september 2009 10:56

....& 1 timmes resväg, känns nästan som att gå back när man åker & jobbar då....Hade en sån kväll igår & har en idag, MEN de är mina sista på 75% eftersom jag den 1:a oktober hoppar in på 100%  =))

Jag kommer att jobba en arbetsdag mer på en månad & ändå få 25% mer i lön, alltså vad blir det 37 timmar mer...Detta beroende på att schemat är så tight lagt och man utnyttjar deltidarna till max vid schemaläggningen...En kollega jobbar 15 dagar & har 50%....

Jag klagar absolut inte, jag har själv suttit med schemaläggning & vet att det är så det måste gå till när man bara ser till det absolut nödvändigaste arbetet...Men det blir ju inte många minuter över för mänskligheten, men det är ju en annan fråga som kommer att komma om ett par år, när den stora massan början reagera på sina anhörigas kvalitetstid på ålderns höst =)

Det kommer bli bättre för mig nu iaf i 5 månader då det blir min första tid som 100%are....sen utvärdering & sen får vi se sa chefen....

Men shit, fatta, jag kommer att få heltidslön igen! Tjohoo!!!

Tro mig, det behövs nu ett tag, det har dragit iväg lite på all renovering & sen står ju julen för dörren också =)

Tjing!

Av jenny - 29 september 2009 10:33

Nya funktioner hela tiden här...Som jag hittar alltså, jag kanske inte är så snabb =)


Kategori - Döden....Varför undrar ni nu?

 

Har hon blitt galen & tror hon är döende? Svaret är nej, jag tror inte, jag vet....

Vi är alla döende, mer eller mindre just nu, jag själv har valt att förkorta mitt liv genom att röka....


Jag köpte en bok igår, Sluta röka/snusa på 4 veckor, och jag läste klart den innan läggning...Jag ska börja om igen idag, det är nämligen övningar i den som man ska göra...Steg för steg, men hemligheten är motivation.


Min motivation är att jag precis i dagarna har insett att jag genom att röka kommer att leva 7-10 år mindre än andra, genom varje cigg jag tar drar jag i mig en dusch om 4000 olika gifter(!??)....Jag har 20 % större risk att dö i lungcancer vilken till 80% orsakas av rökning...Jag kan få hjärt-kärlsjukdomar, KOL (kvävas till döds..) diabetes, bli blind pga grå starr, kan skada hörsel, rygg & skelett pga rökning, magbesvär, tandlossning, ett manligare, grövre utseende med åldern, fertilitetsproblem, depressioner, OCH cirka 17000 kr fattigare per år än er andra för det är ungefär vad man röker upp....


Så....Därav kategorin Döden.....Motivationen - jag vill ha ett långt & friskt liv med Thomas....

 

Den kalla faktan - Det är på söndag 7 år sedan min mamma dog pga rökning och jag har fortsatt att höja handen till munnen 150 ggr om dagen för att sakta förgifta mig själv.....Jag skäms....

 

Så från och med söndag blir det plåster på, för att öka mina chanser att lyckas denna gång för nu ska det gå!

Jag vill ha en frisk kropp i många år till, jag vill inte att Thomas ska tvingas se på när jag tynar bort, och om det blir så ändå (med tanke på hur många typer av cancer det finns....) så har jag iaf inte rökningen att skylla på... Som nån klok rackare sa, om 100 år kommer ingen att röka, och det tror inte jag heller...


Det tog mig lång tid att lära mig röka, så jag räknar med att det tar en lång tid att lära mig att inte röka också, men om jag klarade det ena så ska jag fan klara det andra också!


Och med det sagt, så ska jag ta mig en cigarett, men jag kan lova att det smakar inte ens bra längre, men planen ser ut som så att man ska ha ett rök-stopp-datum längre fram i tiden & nu har jag det 4/10....

Jag skulle behöva en bra coach också, nån som har slutat för längre sen än ett halvår, frivilliga - hör av er!

Kram på er!

 

Ps. Och, by the way, myten om att man går upp i vikt utan att äta mer, jo  det är sant, man får lägre ämnesomsättning, ungefär motsvarande 200-250 kalorier på 1 dag, vilket motsvarar en rask promenad på ca 30 minuter.....Kan inte riktigt skylla på det heller då....Men om man är van att föra handen till munnen 150 ggr/dag så är det inte konstigt att man står och hänger i skafferiet och vill ha nåt att tugga på.....Tips emottages tacksamt...Ds.

Av jenny - 28 september 2009 13:43

....kantareller alltså =) Nu har jag rensat svamp i 1 ½ timme och kan nu frysa in 6 stora påsar underbar svamp:


  


  

Helt underbart! Tack snälla snälla Ullis =)

Av jenny - 28 september 2009 09:54

Har haft en underbar helg i Sundsvall, fredagen när vi kom upp fick vi god middag hos syrran med hennes halva familj & kusse Anna med sambo...Lite Idol, lite öl, sen Oscar för 1 drink & sen blev det shotsrace på Allstar, behöver jag tillägga att det slutade i 14is-fylla med uppkastningar...? Vuxet & Moget =)


Iaf, lördag, en sväng på Birsta, lite shopping, sen fick jag träffa alla härliga vänner på Ming Palace kl 18.30....Inga namn nämnda men vi var 14 personer som kunde ses & käka gott tillsammans =) Jag är så glad att så många kom!

Efter middagen gick vi upp till Anna´s lägenhet i stan & förkröka lite innan vi skulle in på Memento & dansa lite...Blev en tidig kväll dock och det var jag tacksam för igår morse, när jag kunde studsa upp tidigt & göra en supersmarrig kantarellmacka till frukost ( fick ju en HEL kasse med guld av Ullis på lördagen)


Dagen gick åt till att slappa, sen en sväng förbi mamma´s grav där det var höstfint =)


Kl 17 var vi bjudna hem till Jocke, och där fick vi öring i ugn med grädde & dill, & pressad potatis till....Jag åt så jag nästan sprack! Kl 18 var vi tvungna att börja bege oss hemöver och Darling åtog sig att köra hela vägen ( jag körde upp..) så jag kunde ta en liten tupplur på maten =)

Hela vägen hem satt vi & pratade om framtiden, om drömmar & planer och hur viktigt det är för mig att åka hem då & då...Men vi är överrens om att vi bor bäst där vi bor, iaf just nu, då vi inte bara har barnen att ta hänsyn till utan vi har faktiskt jobb här nere också....


Efter drygt 3 timmar från Jocke´s gata var vi hemma i Märsta, och passade på att storhandla mat innan vi äntligen kom hem och slängde oss i sängen....

En underbar helg med min underbara sambo, mina vänner & min familj....

Jag har lycka i själen för ett tag framöver nu =)


Ikväll kommer barnen så då ska vi sätta upp hyllor & göra det sista tillsammans med dom i deras nymålade rum, som jag hoppas att de blir nöjda med =)

Tjena!

Av jenny - 24 september 2009 12:49

Har städat idag, och fan va damm det var efter slipningen innan målningen =( Uscha....Men nu är det städat & klart för Darling att spendera kvällen med platta paket från IKEA =) Själv ska jag jobba till 21 så jag blir till väldigt liten hjälp ikväll....

Imorgon drar vi norrut, jippie! Längtar hem nu, det ska bli så skoj =)

Nu måste jag göra mig klar, jag ska iaf med på det stora varuhuset & inhandla innan jag börjar jobba 15.45

Tjena!

Av jenny - 23 september 2009 22:21

Nu är barnens rum babyblått, himmelsblått eller vad man säger...En ljus fin färg är det iaf =)

Längtar tills jag får montera ihop nya loftsängarna, sätta upp hyllorna, anslagstavlorna, nya byrån ska ihop, och det ska bäddas nytt & piffas tills de små kommer på måndag....


Men innan dess ska vi ju hinna med en helg i härliga Sundsvall också =))

 

Jag har ikväll bokat bord för 13-15 personer på Ming Palace på lördag & sen blir det lite förfest hos kussen Anna för de som vill innan en sväng på krogen =) Jag som är världens krogråtta minns knappt när jag var ute & svirade mina lurviga ordentligt sist....Så jag längtar!


Vi ska bo hos syrran i helgen så jag får rå om henne lite också, och ska jag hinna med en sväng på mamma´s grav och kolla så det är höstfint =) Hon älskade hösten, ja alla årstider egentligen...*saknar*

Hoppas hinna träffa mycket folk i helgen, men också att bara njuta av att vara hemma en stund....


Nu blir det lite mys med min duktiga Darling som är lite ljus smurfblå efter all målning =)

Tjena!

Av jenny - 21 september 2009 17:09

...kan hälsa den där gympatanten att den där handskrivna lappen kan hon torka sig i arslet med"


Det var de väl valda ord jag använde till min stackars chef när jag fick en brinning idag på jobbet....Jag hamnade i dispyt med vår sjukgymnast när hon tyckte att vi skulle dokumentera hennes arbete med vårdtagarna idag...Som om vi inte har tillräckligt att göra?! pfft...


Nu får vi se om hon sköter sitt jobb framöver eller om vi ska ta över hennes uppgifter också....Det blir bara mer & mer stress på jobbet och jag fattar inte hur vi ska få det att gå ihop...alls.....

Chefen skulle iaf kolla på om det gick att lösa på ett smidigt sätt och hon skrattade till när jag hade öst ur mig detta & mer därtill, så man kan ju hoppas att man får behålla jobbet ett tag till då =)


I övrigt så har vi slagit isär barnens gamla säng och börjat riva tapet, sen blir dt spackel på och målning imorgon...har nu leksaker & grejer  över hela vardagsrummet...suck...Ska även försöka hinna planera helgens trip norrut, men nu verkar de flesta däruppe krasliga så det blir väl inte att vi ses denna gång heller....Jaja, nu ska jag piska på Mannen med tapetkniven =)

Tjena!

Ovido - Quiz & Flashcards