Direktlänk till inlägg 15 april 2014

såhär är det....

Av jenny - 15 april 2014 10:49

Efter 24 år som rökare så har jag nu gjort ett rökstopp. Igen. För jag har gjort det förut. Hållit upp ett tag och så har någonting gjort att jag har fallit dit igen.

Sist var det ännu ett missfall.

Senaste två gångerna har jag slutat röka för att bli gravid, men den här gången är det bara för min skull!

Slutade cold turkey, inga substitut, inga tabletter/plåster/tuggummin...Bara förlänger plågan....

 

Jag är trött på att att alltid måste ha med mig cigg & tändare, att alltid måste hitta tid för att hinna ta en cigg, att ursäkta sig från trevligt sällskap för att gå ut och blossa och sen komma tillbaka och lukta illa....

För så är det ju!

 

Det är dyrt, det stinker, det är faktiskt osocialt i dagens samhälle ( annat var det förr när ALLA rökte, varsomhelst..)

Att det dessutom ger sjukdomar i olika grader, och att det kan vara dödande är egentligen det sista man tänker på.

 

Jag har alltid trott att jag skulle dö ung.

Nu närmar jag mig 38 och känner att det vore ju kul att få leva ett helt långt och FRISKT liv.

Så, om jag får iaf 24 år som icke-rökare då har jag vunnit!

Om jag får gå i pension och vara frisk så vore det ju fantastiskt!

Och om jag blir äldre än min rökande farmor som blev typ 75, så vore det ju coolt!

Jag kan bli överkörd av en buss imorgon, och så är livet, men då har iaf jag inte hjälpt till med att dö i förtid.

 

    

Använder mig av appen rökfri som är vårdguidens app, skitbra!

Man får tips och ideér, men det bästa är att den håller koll på dagar, antal missade cigg och sparade slantar!

Pepp på hög nivå =)

Alla glada tillrop av familj och vänner hjälper också, i massor.

 

När jag började träna för 6 månader sedan så hade jag detta i bakhuvudet.

Att komma igång med bra kost och en rutin med motion. Att tycka att det är kul att träna och att det är gott att äta nyttigt.

För jag vill ju inte blåsa upp i vikt bara för att jag försöker bli hälsosam.

    

Idag väger jag 70 kg till 1,75 cm, och jag trivs här. Vill inte upp eller ner, vill bara bli starkare och tajtare.

Min rygg mår mycket bättre i allt det här också, och det är jätteskönt att slippa smärta.

    

Jag unnar mig, vin ibland, god mat, söta desserter, snacks och lite godis. Men jag försöker iaf. Jag gör så gott jag kan. Och jag mår bra.

 

Idag är det dag 10, och min man sa idag att om jag fortsätter och är såhär duktig, så ska han bjuda mig på en resa till typ London eller Skottland =)

Hur coolt vore inte det?

 

 

 
 
Ingen bild

Jaana

16 april 2014 08:54

Bra jobbat!!! Du är duktig och stark!
Jag var en social rökare förut. På fester och på jobbet rökte jag några cigg men nästan aldrig när jag var själv. Sen började barnen växa och jag tänkte att HUR ska jag kunna förklara för barnen att det är farligt att röka och att dom aldrig ska börja med det när jag själv röker?! Jag rökte inte så ofta när barnen såg det men dom kunde ibland se ett ciggpaket på byrån hemma och läsa på den att "rökning dödar". Så det blev ett tvärstopp för mig när dom undrade att varför röker deras älskade mamma om man kan dö utav det. Och nu har det gått 3 år utan cigg och jag är så nöjd, både för min OCH barnens skull.

jenny

16 april 2014 18:26

Tack! Jag kämpar på :)
Kul att du har lyckats så bra, gratulerar till friheten :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jenny - 2 februari 2016 19:17

Här i Trollebo avrundades  2015 med korvgrillarlunch och vedstapling med kidesn innan de åkte till sin mor för firande i stan. Vi fortsatte kvällen med god mat och lugn och ro, här råder raketförbud pga hästgårdarna omkring oss, såå skönt!      ...

Av jenny - 30 december 2015 17:56

Dags att summera detta år, det bästa året på länge. Och nu handlar det här om mitt år, inte Sveriges år, vilket inte var lika kul. Januari: Spenderade mesta delen av januari ett hav av flyttkartonger, men belöningen kom sista helgen i januari, då...

Av jenny - 17 december 2015 13:05

Ingen fälld älg i helgen heller...Vår lilla sessa gjorde nog sitt jobb, men lyckan uteblev.       Mina små darlings    Fick iaf massor med kvalitetstid med min favoritmänniska, syster yster     Och Farsan som var noga med att det sku...

Av jenny - 8 december 2015 20:08

Sen sist har jag hunnit med att julpynta hela huset, och maken fixade utebelysning.         Älskar att vi har vårat eget paradis på landet, ett eget hus med egen flaggstång att julpynta...Jag nyper mig fortfarande i armen ibland..Äntligen ha...

Av jenny - 24 november 2015 21:46

Från de trevande orden " skulle kanske skaffa en egen jakthund" till " hon heter Karro" gick svinfort! Sitter på fredagen och käkar middag, dricker lite vin och diskuterar för och nackdelar med valp vs unghund, i vårat fall hade vi precis fått ett ...

Fru Lind


Fru Lind om livet, lusten & längtan....Välkommen till min blogg!

Vigsel i Sigtuna Rådhus

                          

    

 

 

 


  

       
 

Bloggar jag följer

Jag skrev senast om....

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards