Direktlänk till inlägg 21 december 2009

förtvivlan & sorg

Av jenny - 21 december 2009 19:52

 

2009-12-21

Skulle göra cellprov idag på Löwenströmska, och i samband med det så säger gynekologen att vi kollar väl ett vul på en gång för att säkerställa närmre hur långt gången graviditeten är....Sagt & gjort.....Hon kikar länge & harklar sig lite, kikar lite till och jag törs knappt titta på den där jävla skärmen.....Jag frågar vad det är som är tokigt & hon ser inget foster....Jag blir chockad naturligtvis och ledsen.....Hon säger att det är bäst med en remiss till Danderyd för en second opinion för hon tror att det är en missed abortion....Hon får hämta Thomas som också blir ledsen & upprörd...Vi får med oss remissen hem & ska åka in tidigt imorgon för ännu ett ul & undersökning....

Det är tungt ikväll, många tårar har runnit och rinner även nu...Vårat lilla Smultron finns inte...

Min vana trogen så har jag googlat sen jag kom hem med varierat resultat....Några urklipp följer här:

 

Missfall under de tre första graviditetsmånaderna är tyvärr mycket vanligt. Man brukar tala om att 20–30 procent av alla graviditeter leder till tidigt missfall. Trots att både mannen och kvinnan är fullt friska kan det vid befruktningen gå fel på flera olika sätt. Missfall ökar med stigande ålder, men är något som kan drabba alla kvinnor oavsett ålder.

Missed abortion (MA)

Det finns också en annan, mindre vanlig typ av missfall, så kallat missed abortion (MA). Vilket kan översättas med ett missat missfall.

MA innebär att det blev inget missfall omedelbart när fostret dog. Fostret ligger kvar en tid i livmodern innan det stöts ut. I och med användningen av ultraljud har man konstaterat att detta är det vanligaste förloppet vid missfall. Trots att fostret är dött kan moderkakan fortsätta att växa ytterligare några veckor.
Oftast upptäcks MA vid vanliga kontroller hos barnmorskan eller läkaren.

 

 

 

Vi är förtvivlade, men samtidigt så har jag hittat den här artikeln:

 

Dåliga rutiner och feltolkade ultraljud kan leda till att önskade och helt friska foster aborteras av misstag. På flera av landets största sjukhus har man de senaste tre åren påträffat 24 fall där föräldrar skickats hem med besked om missfall när barnet i själva verket varit fullt friskt.

 

 




I hälften av de 24 fallen där man felaktigt påstått att kvinnan fått missfall har man skickat hem henne med ett abortpiller som ska stöta ut fostret eller bokat tid för skrapning. I resten av fallen var det meningen att naturen skulle ha sin gång med "det döda fostret". Inga abortmediciner skrevs då ut.

Vid inbokade återbesök har man sedan upptäckt att det som egentligen var ett friskt foster hade skadats kraftigt eller i vissa fall dött.


Det visar en granskning som gjorts av radioprogrammet Brunchrapporten och som sänds i dag i P3. Redaktionen har kartlagt Lex Maria-fall och anmälningar till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd och hittat flera fall där vårdpersonal inte följt de riktlinjer som finns när man använder ultraljud. Enligt dem ska man ha dubbla undersökningar innan man skickar hem en kvinna med besked om att hon fått missfall.

Vi är båda ledsna och har svårt att fatta detta, men jag ska ställa tusen frågor imorgon när jag får träffa en läkare.... Hur kan jag vara såå gravid som jag är om det är tomt därinne? Kan de ha missat fostret med ul? Kan det vara väldigt mycket tidigare än beräknat? Jag känner mig tom, jag är inte i behov att prata med någon, jag skriver hellre av mig här....

 
 
Ingen bild

Anna

21 december 2009 20:22

Åh gumman! Jag hoppas att allt går bra och att det bara är ett misstag från ul. Tänker på er, kramar...

 
Elin

Elin

22 december 2009 08:03

Skickar en bamse kram och hoppas att allt kommer vara okey!!*krama om*

http://rockmetinydancer.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

moster Anita

22 december 2009 10:08

det skär i hjärtat att läsa ditt senaste inlägg ! hoppas det är falskt alarm! jag håller tummarna så det värker! kramar till er bägge! moster Anita

 
Gräv-Josse

Gräv-Josse

22 december 2009 15:23

Hej, det är jag som är reportern bakom storyn om brister vid ultraljud. Det gör mig ont att höra vad ni går igenom, men väldigt bra att ni får en second opinion så ni kan vara säkra. Tänker på er.

http://www.sr.se/p3/brunchrapporten

 
Ingen bild

Tina

8 juni 2010 10:04

Hej, vi känner inte varandra men är lite nyfiken på resultatet ni fick? Var den MA? Jag är i samma sits och ska in på fredag för att göra en sista undersökning om det ev. är felberäknat eller MA. Jag är sjukt uppgiven och hoppas att dem har gjort fel!
Ta hand om dig!

 
jenny

jenny

10 juni 2010 20:00

Hej Tina.
Ja, tyvärr så var det så...Det var tomt därinne & vi fick göra en "abort" med tabletter hemma 1 vecka senare för att driva ut resterna av det vi trodde skulle bli vårat första barn....Det gick jättebra, men psykiskt så kan jag säga att det tog väldigt lång tid att komma över denna chock. En graviditet idag skulle vara full av skepsis & misstro, inte alls samma känsla av glädje & enkel lycka..tyvärr.....Hoppas det går bättre för dig!

http://jennylind76.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jenny - 2 februari 2016 19:17

Här i Trollebo avrundades  2015 med korvgrillarlunch och vedstapling med kidesn innan de åkte till sin mor för firande i stan. Vi fortsatte kvällen med god mat och lugn och ro, här råder raketförbud pga hästgårdarna omkring oss, såå skönt!      ...

Av jenny - 30 december 2015 17:56

Dags att summera detta år, det bästa året på länge. Och nu handlar det här om mitt år, inte Sveriges år, vilket inte var lika kul. Januari: Spenderade mesta delen av januari ett hav av flyttkartonger, men belöningen kom sista helgen i januari, då...

Av jenny - 17 december 2015 13:05

Ingen fälld älg i helgen heller...Vår lilla sessa gjorde nog sitt jobb, men lyckan uteblev.       Mina små darlings    Fick iaf massor med kvalitetstid med min favoritmänniska, syster yster     Och Farsan som var noga med att det sku...

Av jenny - 8 december 2015 20:08

Sen sist har jag hunnit med att julpynta hela huset, och maken fixade utebelysning.         Älskar att vi har vårat eget paradis på landet, ett eget hus med egen flaggstång att julpynta...Jag nyper mig fortfarande i armen ibland..Äntligen ha...

Av jenny - 24 november 2015 21:46

Från de trevande orden " skulle kanske skaffa en egen jakthund" till " hon heter Karro" gick svinfort! Sitter på fredagen och käkar middag, dricker lite vin och diskuterar för och nackdelar med valp vs unghund, i vårat fall hade vi precis fått ett ...

Fru Lind


Fru Lind om livet, lusten & längtan....Välkommen till min blogg!

Vigsel i Sigtuna Rådhus

                          

    

 

 

 


  

       
 

Bloggar jag följer

Jag skrev senast om....

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards