Alla inlägg den 24 november 2009

Av jenny - 24 november 2009 23:00

Nu kommer ett lååångt inlägg...Ett inlägg som jag har gruvat mig för, som jag har sparat som små brev på datorn istället för att blogga om....

Förra veckan fyllde min underbara sambo 35 år, jag gratulerade honom på morgonen med ett mms:

   "Grattis Pappa"  2 streck = Gravid

Jag fick ett infall kvällen innan på väg hem, köpte ett test på Statoil i Uppsala...

Efter detta test klädde jag på mig & gick på Apoteket & köpte ett till:

   Japp! Så var det igen.... 1+ denna gång=Gravid

 

Oj....Vad händer nu liksom? Miljoner med tankar i mitt huvud, och mitt sätt att bearbeta är att skriva, att stöta & blöta saken, att analysera...Och det gör jag här....Så, alla ni som tycker att det är alldeles för tidigt att gå ut med detta:

Såhär gör jag, det här är mitt sätt, jag tar det som det kommer...

Vi tror att vi är i v.5-6 så det är tidigt & väldigt mycket kan gå snett, men om vi pratar om det eller inte lär inte förändra utgången om man säger så =)

Så, här följer mina tankar senaste tiden:

 

2009-11-20

Ok, hur länge kan man sitta vid datorn utan att ögonen blir 4-kantiga?

Känns som om jag har suttit här i 2 dagar i sträck nu....Sökt på i princip samma saker hela tiden...Gravid, gravid tecken, graviditetskalendern, gravidbloggar mest i kväll.....

Japp, vi är gravid. Eller säger man "vi är gravida"....? Jag har kissat på 2 olika stickor hemma, och fått samma resultat fast med olika tecken...Jag har fått 2 streck & jag har fått ett plus....Enligt min syster & barnmorskan Barbro som jag ska träffa på tisdag så behöver jag inte göra ett till, VI ÄR MED BARN!

Det vi nu funderar mest på är väl hur långt är vi på väg? Barbro trodde att vi förmodligen ligger på ca 4 veckor, men jag har läst massor om symptom och känner igen mig själv runt vecka 6 eller kanske 7 till och med....

Jag har haft illamående på mornarna, fast har det inte nu längre, jag har haft grymma känslosvallningar/utbrott, jag är enormt trött konstant, jag springer upp på nätterna eller tidigt på morgonen & kissar och kissar dessutom oftare över hela dygnet....Jag har svullna, väldigt ömma bröst & i söndags hade jag som kramper i nedre delen av magen, typ mensvärk....Jag sa tom med till Thomas att " Nu kommer nog min mens snart iaf"

Vi slutade nämligen med mini-piller Cerazette i slutet av september, närmare bestämt 27/9....Den 4/10 slutade jag röka och vi har ju planerat att prova att bli gravid(a?)

Vi trodde väl kanske inte att det skulle gå såhär fort =)

Jag har ju kollat med jämna mellanrum, grav-tester alltså, för att vara säker om vi tex ska ut på nåt galej eller så, att man inte festar/röker medans man är på burken liksom.... Sist jag kollade var när vi skulle till Gävle för att fira 1 år, den 30/10 var det....Det första testet kom inte kontrollstrecket upp på, så då tog jag det andra testet på en gång ( jag hade köpt 2 för att ha hemma...) I vilket fulla fall så visade det negativt, alltså inte gravid för 20 dagar sedan.....

Men tydligen så visar hemmatesten från vecka 4, så om jag var i vecka 3 då så är jag ju i vecka 6 nånting nu....? Eller...?

Jösses, det här är ju en hel vetenskap...En enorm grej som jag aldrig har tänkt på före jag träffade Thomas.

Jag har massor att lära & jag är fullständigt livrädd....Jag har redan berättat för min älskade syster & hon blev galet glad tror jag =) Tar stöd i att hon vet då man inte ska säga nåt såhär i början...Så mycket kan ju hända....Det känns som om jag jinxar vår bebis genom att prata om det här....

Vår bebis....Helt sjukt....Det är inte längre "om vi blir gravid" eller "när vi blir gravid"...Vi är gravid. Nu.

Så, nånstans mellan vecka 4-6 skulle jag tro....Massor med saker som kan gå fel....En av anledningarna att jag inte ännu lägger ut detta inlägg på bloggen min, utan sparar det på datorn ett tag...

Känner ett enorm behov att skriva av mig såsom jag alltid har gjort, så det får bli såhär ett tag då =)

Just nu kommer det stora sömnbehovet över mig igen, dax att knoppa, jobbar dessutom imorgon....

Det är konstigt förresten, bara för knyttet i magen så taggar jag ner stressen på jobbet, kör bil lugnare, tänker mer på vad som är nyttigt/onyttigt att stoppa i sig....Oj oj oj....Vuxenpoäng =))

 

2009-11-21

Har jobbat 7-16 idag & jag har väl aldrig gäspat så många gånger på en morgonrapportering nån gång...Trodde käkarna skulle gå av... Jag är sjukt trött....

Somnade tidigt igår, vaknade ett par gånger i natt, varav en gång för toa besök.

Kom hem efter jobbet, åt dundermiddag då Thomas hade köpt kina mat, och somnade sen i soffan en timma...Vaknade & mådde sjukt illa...Trodde jag skulle spy faktiskt...

Just nu, ca en timma senare sitter jag och äter cheddarpopcorn & dricker coca-cola.

Känner mig konstant hungrig/sugen på nåt, men får nog äta mindre portioner & oftare än förut...

Pratade med syster idag, frågade lite om saker jag är osäker på, typ vad man inte bör äta osv...Älskar ju sushi, gravad lax, och det tror jag inte är så bra...Hon tyckte jag skulle fråga barbro på tisdag, ska nog ta och börja skriva en lista på saker jag funderar på.....Det är riktigt mycket som far genom huvudet, men mest handlar det om Knyttet är ok...Jag är jätteorolig att Fröet kanske inte ens lever, fast då borde det ju ha kommit ut....Eller att det är nåt fel... Så tänker nog alla som kissat positivt, "Har jag skött mig?" Är allt ok? Ska iaf fråga om det är möjligt att göra ett väldigt tidigt ultraljud, eller om man kollar på nåt annat sätt eller så...

Fan, man kan tro att jag är 14 & på smällen, det känns helt sjukt att vara så jäkla okunnig om en så simpel grej som att vara gravid...Nåt som förmodligen alla andra är född duktig på..Alla utom jag, som aldrig nånsin har tänkt tanken på att bli mamma, som aldrig planerat eller läst på om ämnet....Jag är livrädd, 33 år gammal & förstföderska...Låter urgammalt, men det är nog inte så...Verkar som om fler har sparat på livets största utmaning ett tag....

 

I fjol var den genomsnittliga förstföderskan i Uppsala län drygt 29 år. För 30 år sedan var hon fem år yngre.

 

2009-11-23

Fotbollsänka är jag i dagarna 3, eller ja, 2½...Darling kommer hem igen på onsdag dag men vi missar nog varandra då jag jobbar kvällen då....

Har idag legat på soffan & sett på film och ätit....Allt....Skinkmackor med senap, pepparkakor med ädelost, cheddarpopcorn, pasta med lax & kräftstjärtar, lite kaffe för huvudvärken och 1½ liter julmust.....Och jag är sugen på nåt...

Försöker skriva ner alla frågor jag har till Barbro imorgon...Ska ju på första samtal imorgon....Jag är skitnervös....

Jag är dessutom avundsjuk på alla vänner & bekanta runtomkring mig som är gravida & som "får" prata om sin enorma grej liksom..Själv pratar jag med Thomas bara...Och syrran iofs men jag kan ju inte ringa henne stup i kvarten heller....

Jag läser andras bloggar om graviditets-tankar och många som är precis i starten också, typ vecka 4-6...Om dom törs prata om det kanske jag också gör det men jag är så rädd att jag då jinxar hela grejen...

Som om precis i samma stund som jag nämner det för någon så kommer det att bli ett missfall.....

Det är tur att jag inte bor i närheten av mina vänner för om jag skulle tacka nej till en vin-fredag till helgen när jag är ledig, eller en glöggfest....Vänta lite! Det är jag ju bjuden till! På fredag! Åh....Vi pratade ju om det när vi var hos Pernilla sist...Glögg-mys på fredagen den 27:e november.....Hur ska jag förklara det här då?

Det kanske inte ens blir nåt.....Jag tar det då....

Så många runtomkring som ska ha barn nu, värsta baby-boomen =) Min syster Linda, 4 tjejer jag har jobbat med, Monica, Maria, Elin & Emma, och en tjej som jag jobbar med nu, Anna.... Vem har jag glömt? Fan, det känns som många fler =)

Jag ska prata med Barbro imorgon.....Hur säkert är det här? Kan man göra en tidig koll om det är ok?

Usch, vad jag är nervös....

Tänk om jag inte ens är gravid? Jag kanske har fått fel svar på 2 olika tester? Näe, så är det nog inte heller...

Syrran pratade om saker hon planerar att köpa hem, typ skötbord & nåt mer ( vad är det för fel på mitt minne?) medans det jag tänker på är snarare " Vi måste hitta ett hus snart"

Ett hus med många rum...Och nu känns det inte lika lockande att bo ensamt ute på landet...Jag skulle kanske kunna tänka mig ett radhus....Med mycket familjeliv på gatan.....Andra barn, andra mammor...

Jag, en mamma....Holy crap!


2009-11-24

Stor dag idag....Var hos barnmorskan Barbro idag...Pratade med henne om min graviditet, om alkohol, rökning & droger, kost & motion...Hade massor med frågor och gick därifrån med en folder med papper & broschyrer i....

Min inskrivning med tillhörande journalskrivning & blodprov & grejer blir den 17 december, långt dit....Ultraljud är aktuellt först i februari, ännu längre dit =) Vi pratade om tidiga ultraljud men hon tycker att de bara ger en säkerhet för stunden, just då....Man ska istället fokusera på att kroppen mår bra om jag mår bra, tänker positivt och ser framåt med tilltro...Lätt att säga till mig, jordens största pessimist! Ni kan ju bara an vad jag tänker på...Allt otäckt som kan hända under en graviditet lär väl hända mig...

Tanken som slår mig nu tex är " Tänk om jag inte är gravid ens?" Tänk om min kropp har lurat mig till dessa symptom pga 2(?) felaktiga gravtest(?) som just jag har lyckats köpa på 2(?) olika ställen?

Nu är jag helt inställd på att köpa ett tredje gravtest innan jobbet idag, fast jag har tuttar som svullna ballonger, "mensvärk" i magen, sura uppstötningar, helt uppblåst, känner -mig -proppmätt -fast -hungrig, trött, yr, ja, jävligt gravid helt enkelt!

Ja, såhär är det =) Kul va?

 

Fru Lind


Fru Lind om livet, lusten & längtan....Välkommen till min blogg!

Vigsel i Sigtuna Rådhus

                          

    

 

 

 


  

       
 

Bloggar jag följer

Jag skrev senast om....

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards