Alla inlägg den 27 november 2008

Av jenny - 27 november 2008 20:39

Har nu överlevt 2 verksamhetsdagar med jobbet...Jag är nöjd med vår insats men tycker faktiskt att våra vikarier borde få samma chans, det är dom värda....


Vi har pratat om hur vi ska bemöta varandra, våra vårdtagare och deras anhöriga, hur vi ska försöka vara positiva och respektera varandra.

Vidare har vi avhandlat vikten av ansvarstagande...Medicinhantering, dokumentering, rapportering och deltagande i arbetet.


Min personliga åsikt är att visst finns det rötägg i ordinarie personalstyrka ( inkluderat mig själv på sista tiden...tyvärr...) MEN, likväl som vi måste bättra oss i vårat väldigt viktiga arbete, så måste våra vikarier följa samma förbättring...Nu klagar jag inte på nån särskild, så jag vill inte bli anmäld till chefen igen, prata med mig istället om ni tar åt er denna gång..


Det finns vikarier som aldrig öppnat en rapportpärm, som aldrig har kollat telefonsvararen, som inte aktivt deltar i rapportering, vare sig på morgon, eftermiddag eller kväll..Som inte vet skillnaden på suppositorier & vagitorier, som inte vet varför viss medicin ges i kapsel, och som aldrig kollar att mängden tabletter i dosdisp-påsen överensstämmer med antalet dom är ordinerad i medicinlistan...


Vad det gäller bemötande så finns det även där människor som aldrig säger hej/hej då, utan sitter med mobilen i handen, sms:ar, lyssnar på musik, sitter vid datorn & surfar och inte tar reda på om det är nåt särskilt dom behöver veta innan deras pass startar.


Jag vet att jag har varit en pain-in-the-ass på sista tiden ( förutom sen min ängel klev in in i mitt liv, tack för det =) men det har haft sina orsaker...

Det är tröttsamt att jobba heltid i vården.Det tar på krafterna att göra jobb åt andra.Det tär på psyket att vara irriterad.


Och det ÄR inte roligt att höra att vikarier varnas för mitt humör...Ok om jag har varit jävligt mot just DIG, men om jag inte har det, varför dömer du mig då?

Jag är bara människa. Vi är bara människor.

Det jag vill ha sagt är att INGEN är perfekt. Inte jag, inte mina kollegor för att dom är ordinarie personal, och inte vikarierna för att dom behövs.


Ingen är perfekt, kom ihåg det innan just du dömer nån nästa gång.


Jag kanske har sårat människor med mitt sätt att hantera konflikter, jag kanske inte borde ifrågasätta ditt beteende eller tala om att du gjort fel, du kanske inte kan ta det, men jag kan inte heller vara tyst & lida, för det finns många martyrer som hellre snackar bakom ryggen på folk.


Jag vet vikarier som blivit förvånad när dom lärt känna mig, för att jag var trevlig, för dom har blivit varnad för mig innan dom ens träffat mig.

Sånt sårar mig.

Jag hoppas att de här dagarna har gett andra samma hoppfullhet som dom har gett mig, och jag hoppas att våra vikarier får samma chans att visa att dom också är proffsiga och ansvarstagande, för det här är ett viktigt jobb vi gör....Vi jobbar med människor...Det ska inte vara ett skitjobb, där man kan dra benen efter sig & bara plocka ut lön en sommar...


Det är ett ansvarsfyllt arbete som ger glädje åt många människor om man utför det på rätt sätt med rätt inställning, och jag hoppas att vi kommer dit allihop.


Nog om det, vill dock tillägga att maten på Villa Marieberg sög purjo =)


Imorgon åker jag till mitt hjärta i sthlm för en skön planlös helg med mycket kärlek och mys....Vet inte hur uppdaterad bloggen blir under helgen, men jag återkommer när tid finnes igen =)


Puss, mina darlings!


Fru Lind


Fru Lind om livet, lusten & längtan....Välkommen till min blogg!

Vigsel i Sigtuna Rådhus

                          

    

 

 

 


  

       
 

Bloggar jag följer

Jag skrev senast om....

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards